Annons

Björn Werner
Forskaren och journalisten Björn Werner skriver om politik för Café.

 

All taxi borde vara som Uber

Just nu jublar vänstern över att Uber-POP, en av de mer pålitliga, billiga och trygga taxitjänster som etablerat sig på taximarknaden i Sverige har tagits bort. Man tänker på att det är synd om förarna som kör utan arbetstrygghet, och man är glad för att taxichaufförerna i Sverige som redan finns inte får mer konkurrens. De vet inte vad de pratar om.

18cab-berlin

För att förklara varför de har fel måste vi titta utomlands. Ingen fara, det är inte så långt, bara Tyskland. Berlin, närmare bestämt. Nu ska jag berätta en liten berättelse därifrån. Den handlar om taxibilar.

I Berlin, när man vill ta en taxi, vi säger att vi vill åka från Hermannplatz till Rosenthaler Platz, så har du tre alternativ: du kan ringa ett nummer, du kan vifta en taxibil från gatan, du kan be om en taxi i en app som heter Uber.

Oavsett vad du väljer kommer en gul taxi att svänga upp inom några minuter och ta dig raka vägen från västberlins sommarvarma turkiska kvarter hela vägen upp till Östberlin, där Fernsehturm speglar solen rakt ner över de nyrenoverade husen. Oavsett vad du väljer kostar det exakt lika mycket. Det är snabbt, säkert och pålitligt.

Det är en reglerad marknad.

Nu ska jag berätta en liten berättelse från Stockholm. Den handlar om taxibilar.

I Stockholm, när man vill ta en taxi, vi säger att du vi vill från Sergels Torg till Medborgarplatsen, så har du tre alternativ. Du kan ringa ett nummer, du kan vifta in en taxibil från gatan, du kan be om en taxi i en app som heter Uber.

Helt beroende på vad du väljer kan en taxi i en av väldigt många olika färger svänga upp inom allt från en minut till en kvart, köra dig antingen raka vägen eller på en riktigt taskig omväg beroende på om du kan staden eller inte, och helt beroende på vad du väljer kostar det allt från ingenting till en halv månadslön.

Det är en oreglerad marknad.

Att Uber-POP försvunnit från den är ingen vinst alls, eftersom den själva oreglerade marknaden från början är en förlust för alla inblandade. Taxichaufförerna måste kriga om priser. Resenärerna måste hela tiden tänka på att inte bli blåsta. Allt är kort sagt sjukt störigt, men det går också att lösa: gör som i Berlin.

Låt kommunerna sätta ett tak på antal taxibilar som får köra i en svensk stad. Dela ut licenser till det antalet. Låt bilarna köra för exakt samma avgift. Måla alla bilar i en och samma färg, vi kan säga gult. Gör en app. Kalla den vad du vill. Mitt förslag ”Superrimlig taxi som funkar som man vill att den ska, typ som Uber alltså, fast snällare”.

Förbjud allt annat.

Ska det vara så svårt?

Dela
Tweeta
 


DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Laddar